Fizik Bölümü, yüksek öğretimde 240 AKTS’lik birinci düzey (kademe) sistemine tabidir. Program başarılı bir şekilde tamamlandığında Fizik Bilim alanında Lisans derecesine sahip olunur.
1. Düzey (Lisans)
Bölüme kayıt yaptıran öğrenci, ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak, sınavları başarmış olmak zorundadır. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir.
Denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen kurumlardan öğrenci kabul edilebilir. Dikey geçiş sınavından başarılı olan Meslek Yüksek Okulu mezunları da lisans derecesi almak üzere eğitimlerine devam edebilmeleri için kabul edilebilirler. Bu öğrencilerin alacağı dersler ilgili bölüm tarafından daha önce mezun olduğu meslek yüksek okulundan aldığı ve başardığı dersler dikkate alınmak suretiyle belirlenerek intibak yapılır. Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarında önceki formal olmayan ve formal eğitimin tanınması henüz başlangıç aşamasındadır. Atatürk üniversitesi ve dolayısıyla bölüm bu durumdan istisna değildir. Buna rağmen, İngilizce dil seviyesi için her dönem sınav yapılmakta ve bu şekilde önceki yabancı dil eğitimi tanınmaktadır. Öğrenciler geçer not aldıkları taktirde müfredattaki bu derslerden muaf olabilmektedir.
Atatürk Üniversitesi Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinde açıklandığı gibi, bütün ders birimlerinden başarılı olmalıdırlar.
Bu bağlamda, bölümümüz Program Öğretim Amaçları aşağıdaki gibi belirlenmiştir. 1. Bir temel bilim olan Fiziği tabiatı ve onun içerisinde olup bitenleri anlamak için etkin biçimde kullanabilmelerini temin ederek öğrencilerimizin hedeflerine ulaşmalarının sağlanması. 2. Öğrencilere fiziksel bir sistemin matematiksel modelini çıkarabilme ve bu modeli deney ve gözlemlerle test edebilme becerisinin kazandırılması. 3. Öğrencilerin belirledikleri hedeflerine ulaşması için gerekli ve yeterli öğrenme ortamını tesis etmek ve disiplinler arası alanlarda kendilerini geliştirmelerine imkân vermek ve güncel elektronik, bilgisayar ve yazılım araçlarını etkin olarak kullanmalarını temin etmek. 4. Öğrenmeyi ve öğretmeyi motive eden çeşitli yaklaşımlarla, öğrencilerin aktif katılımını sağlayarak onların Fizikten zevk alan bireyler olarak yetiştirilmesine çalışılması. 5. Günlük yaşantısında fiziği uygulayabilen; analitik düşünme yapısına sahip olan ve öğretilen kuralları takip edebilen; karşılaştığı sorunları belirli bir sistematik içinde uygun yöntemleri seçerek çözümler üretebilen bireylerin olarak yetişmesinin sağlanması. 6. Akademik veya diğer alanlardaki kariyeri için, uzmanlık isteyen konularda ve alanlarda temel fizik bilgisi, yöntem ve becerilere sahip; çalıştığı alanlarda karşılaştığı problemlere açık, mantıklı ve rasyonel çözümler üretebilen; hedeflediği kariyer alanında kendisini geliştirme içgüdüsüyle donatmış başarılı bireyler yetiştirilmesi. 7. Öğrencilerin mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olması, etik ilkelere ve çevre bilincine bağlı fizikçiler olarak yetiştirilmesi.
Fizik mezunları hem kamu hem de özel sektörde profesyonel rol alırlar. Türkiye Atom Enerjisi Kurumu, TUBİTAK, TSE, TUİK ve Milli Eiğitim Bakanlığı, Dershaneler ve Üniversiteler bu kuruluşlardan önemlileri olarak söylenebilir.
Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla kendi alanlarında veya ilgili alanlarda yüksek lisans programlarına müracaat edebilirler. Yüksek onur derecesine sahip öğrenciler doğrudan Atatürk Üniversitesindeki doktora programlarına da başvurabilirler.
Sınavlar ve Başarının Değerlendirilmesi 1. Sınavlar; kısa süreli sınav, ara sınavı, yarıyıl sonu sınavı, tek ders sınavı, ek sınav, mazeret sınavı, muafiyet sınavı ve telafi sınavlarından oluşur. Bu sınavlar yazılı, sözlü veya hem yazılı hem sözlü ve/veya uygulamalı olarak çeşitli türlerde yapılabilir. 2. Yarıyıl sonu sınav süresi en az iki ders saati, ara sınav süresi en az bir ders saatidir. Kısa süreli sınavlar ile çoktan seçmeli, boşluk doldurmalı gibi yapılan sınavlarda, sınav süresi ilgili öğretim elemanı tarafından belirlenir. 3. Ara sınavların ve varsa laboratuar ve derse bağlı benzeri çalışmaların, ödev ve kısa süreli sınavların ortalamasının dersin ham notuna etkisi %60, yarıyıl sonu sınavlarının etkisi ise %40’dır. 4. İstatistiksel değerlendirmelerde AL’de dikkate alınır. Ham başarı puanları AL’nin altında kalan öğrenciler başarısız sayılarak FF notu ile değerlendirilir. AL ve DKL arasında kalan puanlar diğer puanlarla birlikte istatistiksel değerlendirmeye katılır. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Bir dersten alınan DC ve DD notları, öğrencinin mezuniyet AGNO’suna bağlı olarak değerlendirilir. 5. Bulundukları yarıyıl sonu itibariyle bütün derslerini almış, başarmış ve disiplin cezası almamış öğrencilerden, AGNO’su 3.00-3.49 arasında olanlar yarıyıl onur öğrencisi; 3.50-4.00 arasında olanlar yarıyıl yüksek onur öğrencisi sayılır.
En az 240 AKTS kredilik dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler mezun olur. Öğrenciler, her dersten dönem içinde 2 ve dönem sonunda bir sınav hakkına sahiptir. Ayrıca bütün derslerini verdikten sonra 3 dersten not yükseltme sınavı ve azami süreyi tamamladıktan sonra başarısız oldukları derslerden 2 sınav hakkına sahiptirler.
Tam Zamanlı